فتق شکم (معده)- تشخیص، علایم، روشهای درمان و نکات مهم
نوشته شده توسط : اسحاق حیدری

فتق شکم یک برآمدگی یا تورم است. هنگامی که برخی از محتویات داخل شکم (چربی شکم) مانند چربی یا روده، از طریق یک ضعف در دیواره شکمی ایجاد می شود، اتفاق می افتد. در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی شما را با همه نکات ضروری فتق شکم یا معده آشنا می شوید.

ممکن است بدون درد باشد یا با درد و به صورت برآمده ظاهر شود، به خصوص زمانی که سرفه می کنید یا فشار می آورید و هنگام دراز کشیدن امکان دارد ناپدید شود.

احتمالا به جراحی نیاز داشته باشید، هرچند که هرکسی که فتق شکم دارد نیاز به عمل جراحی ندارد، بستگی به علائم و خطر ابتلا به عوارض آن دارد.

اگر فتق ناگهان دردناک یا نازک شود، به ویژه اگر نمی توانید آن را به عقب بر گردانید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. ممکن است برخی از فتق ها در داخل گیر کنند که در اسرع وقت به جراحی نیاز دارید.

انواع فتق شکمی

دیوار شکم از لایه های عضلات و تاندون های سخت که بین ران ها و کشاله ران (قسمت بالای پاها) می باشند تشکیل شده است. گاهی اوقات ضعف دیواره شکمی می تواند آن را باز کند. اگر این اتفاق بافتد، هر چه داخل آن است (مانند بافت چربی یا بخشی از روده تان) با فشار بیرون می زند.

فتق های شکمی به واسطه موقعیت ضعف در دیواره شکمی نامگذاری می شوند. شایع ترین فتق شکم در زیر آورده شده است.

۱-فتق اینگیونال (کشاله ی ران). برآمدگی در کشاله ی ران ظاهر می شود و زمانی که دچار ضعف در کانال بیضه شدید اتفاق می افتد. ناحیه ای در کشاله ران جایی که اعصاب و رگ های خونی از ناحیه تناسلی حفاظت می کنند از میان لایه های عضلانی عبور می کند. فتق های بیضه در مردان بیشتر است. آنها از شایع ترین فتق ها هستند، از هر چهار نفر سه نفر مبتلا به فتق هستند.

۲- فتق فمورال. به صورت برآمدگی در کشاله ران ظاهر می شود، اما کمی پایین تر است. زمانی اتفاق می افتد که بافت چربی یا روده به داخل کانال فمورال (که از طریق آن رگ های خونی بزرگ به داخل و خارج پای تان حرکت می کنند) فشار می آورند. زنان به احتمال زیاد فتق فمورال نسبت به مردان بیشتر دارند.

۳- فتق برشی. زمانی است که برآمدگی در نزدیکی زخم جراحی قبلی ظاهر می شود. زمانی اتفاق می افتد که دچار ضعف دیواره شکمی ناشی از جراحی قبلی می شوید. فتق برشی ممکن است چندین سال بعد از جراحی رخ دهد. از هر ۱۰ جراحی ممکن است در یکی از آنها این اتفاق رخ دهد.

۴- فتق بطنی (همچنین به نام فتق پارامبلیکال) شناخته می شود. زمانی که برآمدگی در اطراف ناف به دلیل ضعف در لایه عضلانی در اطراف آن ظاهر می شود. فتق های بطنی در نوزادان بسیار رایج است، اما اغلب قبل از سن سه سالگی ناپدید می شوند. بزرگسالان، در زنان در طول بارداری و پس از آن و در افرادی که اضافه وزن دارند، رایج است.

۵- ممکن است اصطلاح “فتق هیاتوس ” را شنیده باشید. برخلاف فتق های ذکر شده در بالا، به دلیل ضعف دیواره شکم تان نیست. این اتفاق می افتد زمانی که بخشی از شکم تان به سینه می رسد.

ادامه مطلب لینک زیر:

فتق شکم (معده)- تشخیص، علایم، روشهای درمان و نکات مهم





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: